Tweevoeter.net

wandelforum, wandelfoto's, wandeltochten

Is het heel vreemd om voor een wandelvakantie eerst een sportkeuring te doen?

Ik heb zo iets nog nooit gedaan, maar heb er nu wel wat informatie over opgezocht.

In het verleden namelijk nog al wat last gehad van chronische vermoeidheid, wat altijd een aandachtspunt zal blijven en last van wat andere pijnklachten.

Ik ga hier niet mijn hele verhaal neerpoten, daar heb ik niet zo veel zin in, maar de belangrijkste punten op het moment zijn mijn rug en pols. En heel soms mijn knieën

En zoals ik in een ander topic al aangaf heb ik soms nog steeds last van mijn schenen en ik weet niet hoe dat zal lopen als ik weer in de bergen ga wandelen en ik heb een peesplaatontsteking gehad onder mijn voet.

Ik zou dan bij een keuring ook direct aangeven, dat ik ook aan paardrijden doe.

Ik heb alleen zo snel het idee, dat het overdreven is, om een sportkeuring te laten doen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het lezen van die bericht.

Weergaven: 85

Hierop reageren

Reacties op dit forumbericht

Een sportkeuring kan nooit kwaad. Als je niet zeker weet of je klachten zult krijgen, is het verstandig een wat lichtere wandelvakantie te kiezen. Zwaarder kan altijd nog.

De lichaamsdelen die je noemt zijn belangrijk, pols (wandelstokken), rug (rugzak) en knieën (bij bergwandelen worden vooral bij lange afdalingen de knieën zwaar belast).

Bij een wandelvakantie is het ook belangrijk om te kijken wat de mogelijkheden zijn om rust te houden.

Als je niet zeker weet of een tocht misschien te zwaar is, is het prettig als voor een route een eenvoudiger en lichtere variant aanwezig is. Ook rustdagen zijn handig, want degenen die een goede conditie hebben doen iets extra's en degenen die uitgeteld zijn, kunnen uitrusten.

dank je wel voor je antwoord.

Wat het extra lastig maakt, is dat alles wat ik noemde niet altijd aanwezig is.

Soms gaat het maanden goed, terwijl ik een hoop doe en soms doe ik amper iets vreemds en heb ik er last van.

Varierend van: ik voel het, tot: het doet echt pijn.

Lichtere variant? Het lastige is, dat ik alleen ben en daarom altijd met een groepsreis mee ga en ik dan natuurlijk afhankelijk ben van het aanbod.

Ik had ook hiking reizen gezien, maar is dat niet juist zwaarder, afgezien dan van de tas? Dus wandelreizen, waarbij je steeds vanuit een centrale plaats vertrekt.

Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar met mijn ouders heb ik vroeger ook veel gewandeld en dan vertrokken we vanuit een vakantiehuisje, al dan niet na een ritje met de auto. 1 of 2 keer gingen we dan een stuk met een lift omhoog, om een hoger uitgangspunt te hebben, maar niet vaker, anders werd het wel erg prijzig. De andere keren, moesten we echt zelf het hele stuk omhoog lopen als we richting een top of een hut gingen. En met een huttentocht, blijf je toch meer in het hooggebergte. Ook al moet je dan alsnog stijgen en dalen. Maar please correct me, if I'm wrong..... Kan ik alleen maar van leren.

Om even ontopic te blijven: ik heb besloten om even naar een sportmedisch centrum te bellen. En dan zie ik wel wat ze zeggen.

Ik heb iig nog wel even de tijd, voor ik echt moet gaan boeken. Omdat het om een vakantie in het zomerseizoen gaat.

Hallo Marlies,

Ik ben geen medicus en zelfs geen ervaringsdeskundige. Je schrijft ook niet heel veel over je klachten. Toch meen ik wel iets te herkennen. Ik heb de laatste 2-3 jaar ook een aantal keren klachten gehad bij het lopen. Een shin-splint (heet het geloof ik), dit is een overbelaste pees op het scheenbeen. En overbelaste pezen over de knieschijf, als gevolg van langdurig dalen in de Alpen. Ik ben er mee naar een podotherapeut gegaan en later naar een sport-fysiotherapeut. De podotherapeut heeft mij steunzolen voorgeschreven. Een paar kleine puntjes werden hiermee gecorrigeerd. De diagnose van de fysiotherapeut is overbelasting; vooral als gevolg van het andere gebruik van de spieren in de bergen, op een manier die je in nederland niet kan oefenen. En zijn advies was om toch regelmatig een aantal oefeningen te doen ter voorbereiding op het bergwandelen. Ik weet er nu een hele serie, te veel voor dit forum, die er allemaal op neer komen dat je je knieen en voeten traint op de krachten die vrij komen bij het stijgen en dalen. Net zo goed als dat je ook niet ongetraind een vierdaagse moet gaan lopen, moet je ook niet proberen ongetraind dagen lang bergen te beklimmen.

Bedankt voor je antwoord Roel.

Ja, ik weet dat ik er niet heel uitgebreid over geschreven heb.

Is altijd een beetje de juiste weg in zoeken he.

Als ik alles zou vertellen, wordt het een heel boekwerk met details die er niet meer toe doen ;)

maar meeste klachten zijn bij mij waarschijnlijk ook te weiten aan overbelasting met deels ook spanningsklachten. In mijn rug ben ik bv heel vatbaar voor spanning.

Peesplaatontsteking had waarschijnlijk te maken met een zomer lang (niet afgelopen zomer) veel op birkestocks gelopen te hebben en shin splint zal een dergelijke oorzaak hebben. In hoeverre paardrijden mee heeft gespeeld met shin splint ben ik nog niet uit.

Heb jij ook fysiotaping gehad? Dat is ook fijn spul met dergelijke klachten heb ik gemerkt.

Steunzolen heb ik al, maar mogelijk zijn die toch aan vervanging toe. Binnenkort ook maar eens voor bellen dus.

Wat voor zolen heb jij voor het bergwandelen? "Gewone" harde zolen? Of met een zachtere, meer dempende toplaag?

Ik heb van die harde, kurk en leer geloof ik, met een minimaal zachter stukje. Aanpassing voor de peesplaatontsteking.

Echt alleen maar op de plek waar de pijn zat.

Ik zie trouwens, dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn vorige bericht.

Mijn conditie is namelijk wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel vooruit gegaan. Dit heb ik bereikt door het paardrijden en het fietsen naar de manege. Meerdere keren per week, half uur heen en een half uur terug fietsen en een uur rijden.  En ik heb een tijdje hardgelopen. Aantal km weet ik niet meer. En de andere klachten (soms lichte kniepijn, pols, schenen) gaan een beetje op en neer, en peesplaatontsteking is in principe over, maar wil ik niet terugkrijgen.

Maar goed, ik heb vandaag voor info naar een sportmedisch centrum gebeld en besloten om een keuring te doen. Kan volgende week dinsdag al komen. Had zelfs morgen al gekund, maar toen kon ik niet. Zij kunnen me dan vast wel meer vertellen, over wat wel of niet verstandig is.

En verder kijk ik naar de tips die jullie hier geven.

Had de shin splint bij jou met met je knieklachten te maken? Ik vermoed bij mezelf namelijk wel een verband.

Sportkeuring helaas moeten verzetten, maar sollicitatiegesprek ging ff voor.

Heb nu 31 januari een sportkeuring en dan hoop ik meer te weten.

RSS

© 2012   Gemaakt door Wessel Zweers.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden