Tweevoeter.net

wandelforum, wandelfoto's, wandeltochten

Ik ga half Maart Munro's lopen in Wester Ross, Schotland.
Ben in training door veel te wandelen maar alleen in ons vlakke landje.
En dus kom ik niet verder dan af en toe eens op de Holterberg en op de Posbank wandelen, voor mij beiden binnen redelijk afstand van mijn woonplaats Deventer.

Maar als ik me echt wil voorbereiden op de Munro's (bergen van 1000m plus) lijkt me een goede bergtraining noodzakelijk. Wie kan mij adviseren wat de beste voorbereiding is zonder daarvoor naar verre oorden toe hoeven afreizen.

Weergaven: 123

Hierop reageren

Reacties op dit forumbericht

Heel veel succes, bewonder je dat je dit aangaat. Heerlijk naar het mooie Schotland waar wij ook wel veel hebben gelopen ( hopen er toch weer eens naar toe te gaan binnen niet al te lange tijd) maar geen extreme zoals de "Munro's" .

Misschien eens lopen in de Loonse en Drunense duinen (Brabant) het is altijd een heel geploeter door de zandvlaktes en dan duin op en duin af......maar misschien vind je het wel hetzelfde als op de Holterberg en Posbank????

Ook kun je eens informeren bij een sportschool ivm de lopende band, er zijn sportscholen die trainingen geven voor mensen die langdurige tochten gaan ondernemen. In ieder geval...heel veel succes !!

FOTO: OOK dit is Schotland........het noord-westelijke puntje !!!!!

Leuk! Wij doen dit al jaren. Ik woon in Friesland, alleen maar water dus en geen bergen om te oefenen! Wel sport ik iedere dag en doe ik 2 x krachttraining om de beenspieren sterk te maken. Ook wandelen we veel en dan vooral afstanden boven de 10 km.

Begin de eerste 2 dagen met wat lagere bergjes van zo'n 500 m, want uit ervaring weten we dat het toch wel anders is en het is zo zonde als je direct zo'n spierpijn hebt en dan een paar dagen niet kan wandelen.

Wij lopen vooral de populaire bergen, we kunnen ze toch niet allemaal lopen en dan heb je vaker een goed pad. We gaan altijd in juni, redelijk kans op mooi weer en lange dagen!

In juni gaan we ook weer 3 weken en dan zitten we in de Highland, we hebben zelfs een munro in de achtertuin! en verder gaan we de arrochar alps lopen.

Succes!

Dag Gerard,

Je zegt niets over je achtergrond en ik weet dus ook niet of je het terrein kent en wat je aan ervaringen meeneeemt. Ook zeg je niets over je start, je standplek, het aantal te beklimmen munro's en of je meer munro's per dag wilt lopen. Ik ken het terrein weet e.e.a. van conditietraining, maar ben geen Munrobagger (sinds 1995 maak ik wel elk jaar ten minste een lange tocht door Schotland; vorig jaar in februari en mei, komend jaar in april/mei door de Cairngorms en in juli van Edinburgh naar Cape Wrath).

Ik denk dat je al goede adviezen hebt gekregen: sportschool om toch wat kracht op te doen, kilometers wandelen om specifieker te trainen. Verder rustig beginnen in het terrein zelf en langzaam opbouwen. Het lopen van de Schotse heuvels vergt naast kracht ook een behoorlijke conditie (heuvelop, niet altijd een pad, soms soppend door het lange natte gras). Denk aan beide aspecten.

Je kunt overwegen om bijv. van Fort William naar je basisplek te wandelen. Conditie kun je ook in je eigen omgeving (Holten) prima opbouwen en onderhouden door niet alleen te wandelen, maar ook in een (rustige) looppas heuvelop te lopen. 

Verder woon je niet al te ver van Duitsland. Je kunt overwegen om een meerdaagse tocht als training te lopen (bijv. omgeving  Porta Westfalica). In het terrein zelf moet je altijd op de dag zelf bepalen wat de (weers)omstandigheden toelaten, overschat jezelf niet en geniet van de prachtige omgeving. Het kan in maart, zeker op de heuvels, behoorlijk koud zijn en hard waaien.

Veel succes en plezier!

Bijlagen:

Hallo Richard,

Mijn achtergrond is een Schotland liefhebber die nu na naar jaren reizen naar Schotland eindelijk ook eens de langgekoesterde wens gaat uitvoeren, het lopen van Munro's.
Om exact te zijn in 9 dagen (excl. heen en terug reizen):
dag 1: Tom Na Gruagaich & Sgurr Mhor
dag 3: Maol Chean-Dearg
dag 5: Sgorr Ruadh & Benn Liath Mhor
dag 7 Fionn Bheinn.

Allemaal in Wester Ross. (Torridon, Lochcarron, Achnasheen) 

Ben hiervoor nu in training door om de dag minstens 1,5 tot 2 uur te wandelen en soms langer.
Afgelopen zaterdag 6 uur in omgeving Veluwezoom (veel heuveltjes op en af)
Op de tussendagen fiets ik om andere beenspieren te trainen. Vandaag had ik de indruk dat ik tijdens het 'staand' fietsen dezelfde beenspieren gebruikte als bij het klimmen, right ????
Ik ben absoluut geen sportschool fan, train liever in de buitenlucht, in de natuur.
Porta Westfalica is een interessant advies.  Ik neem dit zeker in overweging.
ik ben me bewust van de mogelijke erbarmelijke omstandigheden midden maart op de bergen in West Schotland. Ik ben daar kwa kleding ook op voorbereid. Anderzijds heb ik zeer positieve ervaringen over het weer in die regio.
Maar wat betreft het trainen voor bergwandelen kan ik nog veel advies gebruiken.
Dus jouw kennis op het gebied van conditietraining, met name waar het gaat om de 'klimspieren' is zeer welkom.

Alvast bedankt.

Gerard,

Wanneer je nu al om de dag 2 uur wandelt en af en toe een wandeltocht maakt van 6 uur, zou ik me niet al te veel zorgen maken over je fysieke gesteldheid. Op basis van die voorbereiding kun je na drie tot vier dagen in de omgeving veel aan. Wanneer je bovendien een beetje ruim plant, kun je de nodige rustmomenten inlassen tijdens je wandeling (het is immers geen wedstrijd en het blijft bergwandelen, geen beklimming).

Hoe specifieker je kunt trainen, hoe exacter je datgene traint wat je ook daadwerkelijk nodig hebt. Het opbouwen van spierkracht in combinatie met het wandelen van langere afstanden is lastig. Op het moment dat je langere afstanden wandelt, neemt je spiermassa af (ik ken geen marathonloper met dikke benen). De combinatie rust-inspanning is ook in je voorbereiding belangrijk. Je zou trainen kunnen zien als het steeds aanpassen aan zwaardere omstandigheden, maar daarbij heeft je lichaam ook regelmatig rust nodig: 2 stappen voorwaarts en één stap terug. Dat betekent afwisseling in je wandelingen qua duur, terrein en tempo, maar ook afwisseling in aantal dagen achter elkaar (ook eens twee of drie dagen achter elkaar met dan een dag rust). Ik schreef al eerder dat je mogelijk korte stukje heuvelop wat sneller zou kunnen lopen/wandelen (1 min. sneller – 2 min. normaal tempo).

Van specifieke krachttraining (steps, kniebuigingen, haltertraining) voor het heuvelop wandelen ben ik geen voorstander (dezelfde aversie die jij tegen een sportschool hebt: je moet er wel plezier aan beleven; datzelfde geldt voor voeding: overlaten aan topsporters). Een meer authentieke manier van trainen is door bij kortere stukken in heuvelachtig terrein de inhoud van je rugzak naar 15 – 20 kilo te brengen (ik neem aan dat je bij de bergwandeling zelf t.z.t. rond de 5 zit).

Nogmaals veel plezier en ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Richard Vollenbroek

Goedendag,

Ikzelf ga ook naar Engeland of Schotland om in de bergen te lopen. Ook flink omhoog terwijl ik hier in Nederland slechts kleine stukjes wandel. Mijn voordeel is echter dat ik redelijk vaak op de racefiets zit en daardoor alle beenspieren train en vooral ook de bovenbeenspieren die je bij het omhoog lopen veel en langdurig gebruikt.

Mijn tip zou zijn om vooral ook te fietsen om die bovenbeenspieren krachtiger te maken. Dat kan natuurlijk ook op een gewone fiets zijn. Ik denk dat dat al een slok op een borrel scheelt.

Veel plezier uiteraard!

Michel,

www.groot-brittannie-liefhebbers.nl

Hoi Michel,

Ik heb al eerder vanuit Schotland gereageerd maar die post is kennelijk niet doorgekomen.
Ben inmiddels als weer 1,5 wk terug uit een zonovergoten Schotland.  Het ging me bijzonder goed af wat ik niet had verwacht. het was erg zwaar maar gaf ontzettend veel voldoening.
De lange wandelingen als training hebben geen windeieren gelegd. Vroeger heb ik veel gefietst, racefiets net als jij. Is wel enige tijd geleden maar heeft kennelijk voor een basis aan sterke beenspieren gezorgd.
bedankt voor je reactie.

RSS

© 2012   Gemaakt door Wessel Zweers.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden